پس از سالها اصرار بر سیاست فشار حداکثری، دولت بایدن بالاخره پذیرفت که از راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران عقب‌نشینی کند.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، رابرت مالی گفته، مسیر دیپلماتیک را در قبال تهران در پیش خواهد گرفت و همزمان گفته شده، مقامات دولت بایدن پیش از سفر سلطان عمان به تهران، با او مذاکراتی را پیش برده‌اند.

این اخبار در کنار اذعان آژانس در پیشرفت گفتگوهای فنی درباره برنامه هسته‌ای ایران، نشان می‌دهد که پس از یکسال، دوطرف درحال بررسی توافق بر روی متنی هستند که سال گذشته در تابستان به سرانجام رسیده بود.

همان پیش‌نویسی که پس از درگذشت تلخ مهسا امینی و اتفاقات تلخ‌تر پس از آن، کنار گذاشته شد و غربی‌ها امیدوار به فروپاشی داخلی کشور، بر طبل تنش کوبیدند و حالا کمتر از یکسال بعد با شکست همه این اتفاقات، دولت بایدن در آستانه توافق قرار گرفته است.

دولت بایدن که با شعار بازگشت از دیپلماسی سرسختانه ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۰ شده بود، یک سال مانده تا پایان این دوره‌اش، دستاوردی در حوزه سیاست خارجی نداشته و از سوی حامیانش تحت فشار است.

او نیاز به توافق با تهران را احساس می‌کند، چراکه می‌داند با تکیه بر آن، در ایام تبلیغات انتخاباتی می‌تواند ادعا کند، او باعث محدودیت برنامه هسته‌ ای ایران شده و نسبت به ترامپ، موفقیت بیشتری به دست آورده است.

اروپایی‌ها نیز که ۹ ماه تلاش خود برای فشار حقوق بشری بر ایران را بی نتیجه یافته‌اند و می‌بینند که ایران و آمریکا، بدون واسطه‌گری آنها به سمت توافق می‌روند، تلاش دارند با آرادی گروگان‌های ایرانی مانند اسدالله اسدی، به تهرلن چراغ سبز نشان دهند.

شاید برای همین است که زلنسکی در میدان اتهام‌زنی به تهران تنها مان ه و مجبور است لاف تحریم‌های ۵۰ساله بزند، بی‌آنکه حتی یک دولت اروپایی در عمل، مسیر او علیه ایران را طی کند.

بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که راهبرد موفق منطقه‌ای ایران در بهبود رابطه با همسایگان، حالا غرب را هم سر عقل آورده و متوجه مذاکره و تعامل کرده باشد.

غربی‌ها که همه روش‌ها علیه ایران را آزموده و از تحریم تا اغتشاش را تجربه کرده‌اند، تنها راه باز پیش روی خود را دیپلماسی یافته‌اند.

جنگ‌ طلبان دیروز، حالا در هیات دیپلمات، اندک اندک به سر میز مذاکره بازگشته‌اند، درحالیکه برای افکارعمومی این کشورها همچنان این سوال باقیست که چرا اینقدر دیر غرب به فکر توافق با تهران افتاده و چرا پس از ماه‌ها فشار اقتصادی بر اروپا در زمستان سخت، دولت‌های غربی مسیر تعامل را برگزیده‌اند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها